logo
Menu
  • Címlap
  • GY.I.K.
  • Írásaink
  • Könyvtár
  • Alapítvány
  • MKL
  • Blog
Menu

Köztársaság és anarchia – A lengyel nemesi Köztársaság bukása a királyi hatalom korlátozásának tükrében

Posted on 2023. 10. 24. by regnumadmin

A monarchiák berendezkedéséről, hatalommegosztásról való diskurzusok során gyakran előtérbe kerül Lengyelország példája, amikor az uralkodói jogkör korlátozása és a királyi hatalmat korlátozó hagyományok megtartása mellett vagy ellen érvelünk. Munkámban a lengyel „nemesi köztársaság” berendezkedését veszem górcső alá. A szállóige, miszerint „Lengyelországot az anarchia tartja fenn.” több mint egy évszázadon keresztül legfőbb érvnek bizonyult a lengyelországi központi hatalom megszilárdítása ellen. Ez az első hallásra nonszensz megállapításnak tűnő közhely, születésének korában nem volt teljesen alaptalan.

Írta: D. Fekete Balázs.

A lengyel nemesség – az ország –geopolitikai helyzetéből adódóan úgy látta, hogy a szomszédos nagyhatalmaknak nagy szüksége van Lengyelország fennállására, így jobb is, ha inkább egy gyenge ütközőállam, mint erős hatalom. A XVII. században Lengyelország Európa éléskamrájaként funkcionált, s ezt a státuszát a XVIII. század közepéig meg is tartotta, ami garanciát jelentett, hogy a nyugat-európai államok egy esetleges konfliktus esetén ki fognak állni Lengyelország egysége mellett. A másik oldalról tekintve sem volt ok az aggodalomra, hiszen Poroszország, az Orosz- és a Habsburg Birodalom sem törekedett arra, hogy közös határok válasszák el őket egymástól. A XVIII. század közepétől azonban megváltozott a helyzet: a nyugat-európai mezőgazdaság fellendülés, majd az ipari forradalom vívmányai nyomán Nyugat-Európa országai egyre kevésbé voltak rászorulva a lengyel gabona importra, ezzel párhuzamosan pedig megindult a rohamosan fejlődő Poroszország és az Orosz Birodalom expanziója. Stanislav Leszczynszky (fenti képen) már felismerte ezeket a veszélyforrásokat, de központosító reformjai megbuktak az „anarchiához” mereven ragaszkodó lengyel nemesség ellenállásán. 1768-ra Lengyelország valódi polgárháborúba sodródott, melynek csak 1772-es első felosztása vetett véget. A lengyel nemesség ezután is megosztott maradt, a konzervatívabb (!) szárny még mindig a királyt hibáztatta, a királyi központosító reformokban látta a „Köztársaság” bukásának legfőbb okát, s értetlenségük megpecsételte Lengyelország jövendőbeli sorsát: 1795-ben a Habsburg Birodalom, az Orosz Birodalom és Poroszország teljesen felosztották egymás között Lengyelországot, aminek következtében 1918-ig eltűnt a térképről. Európában a lengyelek iránt érzett rokonszenv indította tiltakozási hullám is illúziónak bizonyult, sőt a lengyel mentalitás több országban ellenpropagandát váltott ki, Lengyelország felosztását a lengyel nép anakronisztikus életvitelével magyarázták, s nem álltak meg itt: a lengyeleket a legigaztalanabb vádakkal – mint vallási intolerancia, vagy a mindennapi életet jellemző szélsőséges ellentétek létének vádjával – illették. A lengyel emigránsok pedig eleinte nem találták meg a hangot, mellyel „le lehet mosni” az őket ért gyalázkodó vádakat, ami még inkább erősítette a támadó hangnemben megnyilatkozó szerzők igazát. A következőkben Ring Éva említett munkája alapján megpróbálok választ keresni a címben is említett kérdésre, miszerint „Lengyelországot az anarchia tartja fenn.”(1).

Elsőként meg kell határoznom gondolatmenetem néhány fogalmi előfeltételét (2) , hogy munkám kellőképp megalapozott legyen. A munka címe „nemesi köztársaság” (Rzeczpospolita) megnevezéssel illeti Lengyelországot, ami alatt a következőt értjük: Lengyelországot valójában két állam perszonáluniója(3), majd szövetsége (reáluniója) a Lengyel Királyság és a Litván Nagyfejedelemség egysége testesítette meg, ez a kettős államalakulat a Rzecz-Pospolita, azaz Köztársaság. A „Köztársaság” államformáját tekintve monarchia, és az is maradt felosztásáig, nem az antik városállamok mintájára jött létre, semmi köze nincs az ókori köztársaságokhoz, ez maximum utólagos belemagyarázás. A köztársaság szövetséget jelent, mégpedig a különböző etnikumú (lengyel és litván) rendek egyenlőségét hivatott szimbolizálni. Az 1569-es lublini uniótól fogva, amikor Litvánia a hódításait a Lengyel Királysághoz csatolta, a Köztársaságot Lengyelországnak kezdték nevezni, míg a korábbi (litván hódításokkal kiegészített) Lengyelország a „Korona” nevet kapta (4).

A XVI-XVIII. században Lengyelország társadalma „hagyományosnak” és agrártársadalomnak is nevezhető: hagyományosnak, mert a lakosság nagy része írástudatlan volt, s agrárjellegűnek, mert a népesség 80 százaléka mezőgazdasági tevékenységből élt, mindenekelőtt azonban Európa többi államához hasonlóan, Lengyelország társadalma is rendi társadalom volt. A sajátos lengyelországi viszonyok megértéséhez azonban a rendeket külön-külön is górcső alá kell vennünk. A társadalom egyszerűsítve három rendre tagozódik: a királyra, az egyházi rendre és a nemességre. A kialakult hierarchiát a rendi alkotmány erősítette meg, amely tulajdonképpen a szokásjog, s gyakran egymással ellentétes törvényeket fellelhetünk benne, hosszú folyamat során jött létre, pillérei a Laski-statútum, a lublini unió Litvániával, az Articulum Henriciani, a Kardinális Jogok, valamint a különféle konföderációk végzései. A rendi hierarchia csúcsán a római katolikus papság állt, a társadalom mintegy 0,5 százalékát tették ki. A XVII. században a lengyelországi állami jövedelmek több mint 50 százalékát bírta. Az ortodox és az 1596-os breszti unió következményeképp nagy számban megjelent görög katolikus papság egyáltalán nem birtokolt politikai befolyást. Lengyelországban az ellenreformáció viszonylag későn, 1632-től jelentkezett, de közel sem volt olyan heves, mint Franciaországban, vagy a Habsburg Birodalomban, s az különösképpen eloszlathatja a vallási intolerancia mítoszát Lengyelország felől, hogy ortodoxok, és görög katolikusok mellett nagy számban éltek muszlimok, örmények és zsidók, karaiták és raszkolnyikok is a Köztársaság területén. A püspökök, akik csak nemesek közül kerülhettek ki, vagyonukkal arányosan szólhattak bele a politikába, a 17 főpap közül a legrangosabb méltóság a gnieznoi érsek volt, aki a király halála esetén a következő királyválasztásig a főhatalmat is gyakorolta (5).

A Köztársaság kiemelkedően magas lélekszámú, rendkívül szembetűnő sajátossága a „szlachta”, a nemesség, mely az összlakosság mintegy 8-10 százalékát képviselte. A számuk a litván, orosz és ukrán bojárok ellengyelesedése miatt egyes feltevések szerint ez a szám bizonyos időszakokban magasabb is lehetett. Ezen belül a pánok, a lengyel főnemesség számaránya 5-6 százalék körül mozgott, ami Európában szintén kiemelkedő. Az 1569-es lublini unió törvénybe iktatta, hogy „minden szabad állapotú keresztény egyenlő”, tehát elvben minden nemes egyenlő. A nemesség egyenlősége azonban csak vágyálom maradt, vagyonuktól, politikai szerepvállalásuktól függően három csoportba sorolhatjuk tagjait: Az első a jobbágyokkal és földtulajdonnal rendelkező birtokosság; a második a telekkel bíró, földjüket maguk művelő bocskorosság; a harmadik pedig a föld nélküli, mások birtokán gazdálkodó nemesek. Más országok nemességéhez hasonlóan minden nemes rendelkezett bizonyos általános privilégiumokkal, „szabadságjogokkal”: adó- és vámmentességet élveztek, törvényes ítélet nélkül nem tartóztathatták le őket, nem vethették őket testi fenyítés alá, valamint földbirtokot vásárolhattak, birtokaikon élők felett ítélkezhettek, fegyvert viselhettek, címert használhattak, hivatalokat tölthettek be és a katonai tisztségeket is csak nemesek tölthették be. A nemesi kiváltság politikai aktivitásra is feljogosított, a szlachta kollektív politikai jogait nevezzük „aranyszabadságnak”, amit minden legalább 10 hektár földet birtokló nemes magáénak tudhatott. Mivel nem alakult ki örökös főrend Lengyelországban, a szejmben minden nemes szavazata ugyanannyit ért, – elvben – bárki betölthetett mindenféle tisztséget, sőt királlyá is bármelyiküket megválaszthatták. A nemességet alanyi jogon megillette a „liberum veto” joga, azaz a korlátlan vétó joga, mellyel az egybehangzó döntések meghozását kívánták biztosítani; valamint a konföderáció joga, mely szerint a nemesség fegyverrel is megvédhette saját álláspontját. A valóságban azonban a szlachta kevés tagja rendelkezett a nemesi privilégiumok mindegyikével, amelynek fő oka a nemességen belül fennálló óriási vagyoni különbségek voltak. A bocskoros nemesek nem voltak választhatók, s a földjüket maguk művelő nemeseket a XVIII. században már megadóztatták (6).

A lengyel nemesség egyenlőségét hirdető eredetmítoszok, kulturális irányzatok, erkölcsi, politikai tételekből összeállt eszmerendszert szarmatizmusnak nevezzük. Nevét a lengyel nemesség feltételezett őseiről, a szarmatákról, egy ókori népről kapta, akik Kelet-Európában óriási birodalmat hoztak létre. A magyar nemességhez hasonlóan legfontosabb erényként a harcra készséget, a hősiességet és a puritán erkölcsöket emelték ki, s az ellenreformáció megjelenésével összefonódott a katolicizmussal, mint a lengyel nemességet meghatározó másik fontos tényezővel. A szarmatizmus továbbá kiegészült az uralkodói hatalom iránti bizalmatlanság gondolatával, ami először az 1505-ös „nihil novi” törvényben nyilvánult meg, mely a szejm beleegyezése nélkül az uralkodónak megtiltott mindennemű reform előterjesztését (7).

A továbbiakban a királyi hatalom gyengülését vizsgálom, s ezen keresztül mutatom be a Köztársaság bukásának legfőbb okát, a központi hatalom szétesését. Nyilvánvaló, hogy a központi hatalom folyamatos gyengülése nem vonja maga után az állam szétesését is, de Lengyelország esetében az anarchikus helyzet kiegészült külpolitikai tényezőkkel, és az oligarchikus nagycsaládok partikuláris tevékenységével, aminek összhatása megadta a kegyelemdöfést az egyre gyengülő „Köztársaságnak”. Most tekintsük át, mi vezetett a bukáshoz, ami előtt közvetlenül még a királyság intézményének megszüntetése is felmerült! (8) Az 1569 és 1772 közötti időszakot a lengyel nemesi Köztársaság korának tekinthetjük, a következőkben erre az időintervallumra koncentrálok. (9)

1573-tól a lengyel trónöröklési rend megváltozik, megszűnik a Jagellók uralma alatt bevett szokás, a „vivente rege”, miszerint a királyválasztás még a regnáló uralkodó életében megtörtént. Az uralkodóválasztást 1573 után csak az előző király halála után írták ki, hogy a trón birtokosa ne befolyásolhassa az eredményt. Itt jelent meg az interregnumok hagyománya a lengyel történelemben, amelyek különböző nemesi érdekcsoportok összeütközésére adtak alkalmat. (10)

Ettől kezdve a király, csak a rendi hierarchia csúcsán állt, de nem felette, ő lett az első rend, „első az egyenlők között”. 1775-ig fokozatosan csökkentették hatáskörét: noha tisztségviselőit maga nevezhette ki, tevékenységükért személyesen felelt. A szejm kötelezhette, hogy cselekedeteiről bármikor számot adjon. A lengyel törvények szerint a királynak vérrokonságban kellett állnia a Piast dinasztiával, de ettől több esetben, az úgynevezett „nemzeti uralkodók” (Wisniowiecki, Sobieski, Poniatowski) megválasztásakor eltértek. A királyválasztó országgyűlést (1576 után mindig) a hercegprímás hívta össze, Varsóban, a királyválasztáson 1669-től csak a katolikus nemesség vehetett részt, s az eredményt a nagymarsall hirdeti ki. A megválasztott személynek elsőként el kell fogadnia, majd aláírásával el kell látnia a „pacta conventát”, a lengyel nemesség szabadságlevelét, miszerint a katolikus hitet védelmezni fogja, a rendi jogokat tiszteletben tartja, az ország háborúkban elveszett tartományait visszahódítja, de hadseregeit saját költségen tartja fenn. Ezután követezhet a koronázási eskü, majd a koronázás. A király országgyűlést hívhat össze, ahol a törvényhozásban vétójoggal bír, 1496 óta azonban nem vethet ki adókat, nem üzenhetett hadat, nem köthetett békét, 1631-től nem szerezhet birtokokat saját maga, illetve családja részére, s 1641-től nem távozhat külföldre a szejm engedélye nélkül. Az 1573-ban Valois Henrik által kiadott Articulum Henriciani kimondja, hogy a királyválasztás a lengyel nemesség joga, a király a szejm beleegyezésével köthet házasságot, s vezethet hadsereget külföldre, amely egyértelműen a királyi jogkörök jelentős szűkítése volt, tulajdonképpen megteremtette a nemesi ellenállás alapjait. 1574-ben bátyja halála után Valois Henrik hazaszökött Franciaországba, hiszen ő lett a trón várományosa, ami növelte a lengyel nemesség bizalmatlanságát a külföldi uralkodókkal szemben, s a későbbiekben hivatkozási alapot nyújtott a királyi jogkör további szűkítéséhez. Ez III. Zsigmond idejében történt meg az említett 1631-es és 1641-es intézkedések formájában. Beláthatjuk, hogy Lengyelország a Jagelló dinasztia kihalását követően nem tekinthető dinasztikus államnak, de a nemesség ellenállása miatt nem tudott kialakulni az ún. „fiskális katonaállam” sem (11).

Összegezve a gondolatmenetet a következő megállapításokat tehetjük: Lengyelország a XVI. századtól a XVIII. századig drámai átalakuláson megy keresztül, a központi hatalom folyamatosan gyengül, s a Köztársaságot kívülről és belülről is hatalmas traumák érik. A XVII. században Lengyelországon végigsöprő „Potop” (12) és az egyre gyakoribb orosz támadások világossá teszik, hogy a Köztársaság válságban van. Az állam megerősítéséhez hadseregreformra, a nemesi aranyszabadság korlátozására és a központi hatalom megerősítésére lett volna szükség, de minden efelé irányuló kísérlet megbukott a nemesség ellenállásán és a korrupción, ami egy a „Lengyelországot az anarchia tartja fenn!” szállóigével igazolt ördögi kört hozott létre. A XVIII. században az Orosz Birodalom új, nyugati mintájú hadserege révén már képes volt a lengyel belpolitikát is irányítani, s kihasználni a lengyel oligarchák partikuláris törekvéseit. Joggal állíthatjuk, hogy a végső kegyelemdöfést a porosz és orosz expanzió adta meg a Köztársaságnak, de szem előtt kell tartanunk, hogy a kor országaiban a király királyi hatalommal bírt, nem volt kiszolgáltatva alattvalói kénye-kedvének, míg Lengyelországban tulajdonképpen ezt láthattuk, s ebben a nemesi „anarchiában” kell keresnünk a Köztársaság bukásának legfőbb okát (13).


JEGYZETEK:

(1) Davies, Norman: Lengyelország története, Budapest, 2006. 428., továbbiakban ld.: DAVIES 2006.;
Ring Éva: „Lengyelországot az anarchia tartja fenn?” A nemesi köztársaság válságának anatómiája, Budapest, 2001. 9-18., továbbiakban ld.: RING 2001.
(2) Ring Éva koncepcióját követve. RING 2001. 29.
(3) Krewói unió ld. bővebben: Font Márta: A német lovagrend alkonya, Pécs, 1997. 35-36.;
(3) Niederhauser Emil: Kelet-Európa története, Budapest, 2001. 63.
(4) RING 2001. 63-64.
(5) RING 2001. 64-68.
(6) RING 2001. 69-73.
(7) RING 2001. 73-74.
(8) RING 2001. 131-134.
(9) DAVIES 2006. 139.;
Topolski, Jerzy: Lengyelország története, Budapest, 1989. 135.
(10) „Kelet-Európa” és a „Balkán”, 1000-1800 Intellektuális-történeti konstrukciók vagy valós történeti régiók? Szerkesztette: Sashalmi Endre, Pécs, 2007, továbbiakban ld.: SASHALMI 2007. 41.
(11) RING 2001.134.;
Sashalmi Endre: A nyugat-európai államfejlődés vázlata, Pécs, 2006. 128.;
SASHALMI 2007. 41-43.
(12) Özönvíz. Ld. Henryk Sienkiewicz azonos című munkáját.
(13) RING 2001. 145-146.;
SASHALMI 2007. 47. 54.;
Szokolay Katalin: Lengyelország története, Budapest, 1997. 66-73.

Category: Archívum
2009 - 2025 © Copyright Regnum!
Kik vagyunk, mit akarunk? | Felhasználási feltételek
Kapcsolat | Impresszum
© 2025 Regnum! Portál | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme
Sütik kezelése

A legjobb élmény biztosítása érdekében olyan technológiákat használunk, mint a sütik az eszközadatok tárolására és/vagy eléréséhez. Ha beleegyezik a sütik használatába, akkor olyan adatokat dolgozhatunk fel ezen az oldalon, mint a böngészési viselkedés vagy az egyedi azonosítók. A hozzájárulás elmulasztása vagy visszavonása bizonyos funkciókat működésképtelenné tehet.

Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}