logo
Menu
  • Címlap
  • GY.I.K.
  • Írásaink
  • Könyvtár
  • Alapítvány
  • MKL
  • Blog
Menu

Egység és egyensúly – a törvényhozó és végrehajtó hatalom megosztásáról

Posted on 2023. 11. 04. by regnumadmin

Ma Magyarországon a végrehajtó hatalmat a kormány, a törvényhozót az országgyűlés gyakorolja, kettejük viszonya nagyban meghatározza a parlamentáris demokrácia működését korunkban. Ez a viszony – bár teljesen le van tisztázva a két szerepkör – nem mindig konfliktusmentes. Az országgyűlési képviselőket a választásokon a szavazásra jogosult állampolgárok választják, a képviselőkre egyéni és pártlistás rendszerben szavaznak. Az országgyűlésben többséget szerzett párt alkothat kormányt, melynek a kezében lesz a végrehajtó hatalom. A sarkalatos törvények meghozásához kétharmados többség szükséges, mely most épp megvan a magyar parlamentben először a II. Magyar Köztársaság életében.

Írta: vitéz Uhel Péter Ágoston.

Magyarország kormányformája jelenleg parlamentáris demokrácia, ez egyértelművé teszi, hogy az országgyűlésnek rendkívül hangsúlyos a szerepe a köztársaságban. A kormány a parlamentnek tartozik felelősséggel, nem gyakorolhatja korlátlanul a végrehajtó hatalmat, ezen túl a parlament befolyást is gyakorolhat a kormánypolitikára. A parlamentáris demokráciában a köztársasági elnök csupán marginális szerepet játszik, mint államfő, leginkább reprezentatívat, amíg a magyar király nemcsak uralkodik, hanem kormányoz is. Az elnököt az országgyűlés választja meg, ám ez teljesen ellehetetleníti a nemzetet képviselő szuverén egyénként meghatározott szerepét, különösen, ha egy erős, kétharmados frakció uralja az országgyűlést. E mellett a köztársasági elnök személye mindig a pártpolitikai harcok eredménye, minden csak nem a nemzeti egység képviselője (ld. Sólyom László választását több fordulóban).

Ez átvisz minket a következő kérdésre, a pártok helyzetére. Magyarországon a tömegdemokrácia rövid, húsz éves kísérleti ideje alatt a rendszert tulajdonképpen pártok által uralttá tette (pártokrácia). Míg a Magyar Királyságban a választások egyéni, és nem listás alapon működtek, valamint pártokról csak parlamenti csoportosulások szintjén lehetett beszélni az 1930-as évekig, addig jelenleg a politikai pártok hatalmas infrastruktúra, embererő és anyagi javak urai, amely maga után hozta a pártfinanszírozás rákfenéjét is. Ez a frakciófegyelemmel kombinálva olyan statikussá teheti a törvényhozást, hogy sokszor érdemi vita nem is folyik egy-két javaslatról.

Erős pártfrakció erős és stabil kormányt adhat, ám magában rejti a veszélyét annak, hogy a „kormánynak lesz parlamentje, és nem az országgyűlésnek kormánya”. Ezáltal akár a törvényhozó és végrehajtó hatalom közti egyensúlyt is földöntheti, hiszen a kormánynak szabad kezet ad az, hogy a kormányalkotó párt frakciója kétharmados többségben van. Így előfordulhat, hogy a kormány vagy a kormányfrakció által beterjesztett törvényjavaslat esetén érdemi vitának nem jut hely. Erre az adott kormányt alkotó pártnak kell figyelnie.

A frakción belüli képviselők önálló véleménynyilvánítását megnehezíti az, hogy a túlnyomó részüknek jövedelemügyileg nélkülözhetetlen a képviselői állás a mai Magyarországon, így a frakciófegyelem stabil. A helyzet oldását így a kormánypárttól nem várhatjuk, hacsak az föl nem ismeri ezt jól felfogott érdekének.

Két lehetséges megoldást vélünk megvalósíthatónak konzervatív monarchista szempontból. Az egyik az országgyűlés kétkamarássá alakítása, és egy felsőház megléte esetén két szűrőn menne át a törvényjavaslat és biztosabb lenne annak megtárgyalása is. Elképzelhető, hogy ez lassítaná a államvezetés folyamatát, de a jogbiztonság növeléséhez mindenképpen hozzájárulna. Ezen túl a felsőház elvenné a törvényhozás pártközpontú élét, annak hivatásrendi, szellemi arisztokrata és meritokrata szerveződése miatt és organikus politikai hagyományainknak is megfelelne jobban.

A másik, több szempontból is kardinális kérdés a hatalmi egyensúlyt tekintve a jogfolytonosság helyreállítása lenne. Ez visszatérést jelentene a kartális alaptörvények helyett a történeti alkotmányunkhoz, illetve helyreállítaná a királyság államformáját is rövidebb-hosszabb úton, egy elkerülhetetlen kormányzói provizórium után a király személye olyan tényleges erőt képviselne a kétkamarás országgyűlés felett, mely nem lenne pártokhoz és politikusokhoz köthető, igazi nemzeti balansz lehetne. Ez egy valóban független, tekintéllyel rendelkező államfőt eredményezne, aki érdemben tudna együttműködni a törvényhozással és a végrehajtással, valamint a háta mögött támaszként ott lenne az íratlan és rugalmas történeti alkotmány. Ezzel a magyarországi parlamentáris rendszer stabilitása helyre állna, és ehhez jelenleg csak határozott politikai akarat kell, a hagyománya és közjogi rendszeres ugyanis megvan.

Category: Archívum
2009 - 2025 © Copyright Regnum!
Kik vagyunk, mit akarunk? | Felhasználási feltételek
Kapcsolat | Impresszum
© 2025 Regnum! Portál | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme
Sütik kezelése

A legjobb élmény biztosítása érdekében olyan technológiákat használunk, mint a sütik az eszközadatok tárolására és/vagy eléréséhez. Ha beleegyezik a sütik használatába, akkor olyan adatokat dolgozhatunk fel ezen az oldalon, mint a böngészési viselkedés vagy az egyedi azonosítók. A hozzájárulás elmulasztása vagy visszavonása bizonyos funkciókat működésképtelenné tehet.

Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}