logo
Menu
  • Címlap
  • GY.I.K.
  • Írásaink
  • Könyvtár
  • Alapítvány
  • MKL
  • Blog
Menu

„Egy könyv, amelyet minden úriembernek el kellene olvasnia” – Edmund Burke ‘Töprengései’

Posted on 2023. 11. 18. by regnumadmin

A tizennyolcadik század minden kétséget kizáróan legfontosabb – és egyben legtragikusabb – politikai eseménye az utókor által (talán nem minden irónia nélkül) „nagy”- nak nevezett 1789-es francia forradalom volt. A forradalom természetesen nem maradt visszhangtalan más európai nemzetek körében sem, olyannyira nem, hogy a kor egyik legszignifikánsabb brit politikus-írója Edmund Burke volt az, aki Töprengések a francia forradalomról címmel hosszas vitairatot szentelt a világrengető eseménynek.

Írta: Pető Zoltán

Burke Töprengései már nem csupán a brit konzervatív politikai gondolkodás klasszikusának tekinthető, hanem olyan vízválasztónak is, amelytől kezdve egyáltalán modern értelemben vett konzervativizmusról beszélhetünk. A könyv nem rigorózus precizitással megtervezett mű, sokkal inkább vitairat, amely megszületését elsősorban nem írója teoretizáló hajlamának, hanem a drámai körülmények különleges összejátszásának köszönheti. A mű levél-formája mellett talán éppen e körülményből fakad az a sokszor szubjektív, szenvedélyes és a politikai racionalizmust szándékosan negligáló hang, amely úgy megdöbbentette Burke kortársait s amely elhatolt még a korabeli Európa uralkodóinak fülébe is.

Burke a legnagyobb sikert III. György brit királynál aratta, aki szerint „ezt a könyvet minden gentlemannek el kellene olvasnia.”[1] A Töprengések egy sor európai udvarban széles tetszést aratott, Nagy Katalin és a lengyel király II. Szaniszló Ágost, valamint VI. Pius pápa is elismeréssel adózott Burke-nek. XVI. Lajos állítólag még a kivégzése előtt is a Töprengéseket olvasta.

Burke mintha valóban „próféta” lenne: nehéz megmondani, hogyan érezte meg már „idejekorán” a katasztrófa előszelét és jelezte szinte pontosan előre a gyászos következményeket.

„Ezt a víziót úgy lehetne legtömörebben kifejezni, hogy Burke rendet látott a világban. A teremtett világ gondosan elrendezett egész, amelyben mindennek megvan a maga eleve elrendelt helye” – írja Horkhay Hörcher Ferenc. „A Francia Forradalom eseményei azért lehettek rá olyan elementáris hatással, mert egész világnézetének alapjait támadták meg(…) a forradalomban nem egyszerűen egy politikai mozgalmat látott, hanem Isten elleni lázadást[2].”

Burke nem csak franciaországi változások aktuálpolitikai színterére válaszol, hanem könyvében sorra megtámadja azokat a premisszákat és princípiumokat is, amelyek a forradalmat előkészítő aufklérista filozófiai áramlatokban jelentek meg, mint a „természetes jogok” eszméje, a szerződéselméleti tradíció, vagy az antiarisztokratikus attitűd.

Nem utasított el azonban teljes egészében magát a felvilágosodást (Pocock például „konzervatív felvilágosodásról” beszél Burke és William Robertson esetében[3]) – ezt például ifjúkori esztétikai műve, aFilozófiai Vizsgálódás a Szépről és a Fenségesről is bizonyítja – azonban képtelen azonosulni azzal a politikai racionalizmussal, amely a felvilágosodás legtöbb jelentős szerzőjét jellemezte.

Burke védelmébe veszi az előítéletet, a tekintélyt és a hagyományt. Ahogyan közel kétszáz évvel később Gadamer az Igazság és Módszer-ben, ő is a „legitim előítéletek” jótékony voltát hangsúlyozza. Ahogyan Gadamer fogalmaz: az autoritás nem csak a vak engedelmességből fakadhat, hanem a nagyobb bölcsesség „elismerésének és felismerésének” aktusából is s ahogyan vannak káros úgy vannak hasznos előítéletek is. „Ha a tekintély érvénye saját ítéletünk helyét foglalja el, akkor az autoritás valóban előítéletek forrása. De ez nem zárja ki, hogy igazságok forrása is lehet s a felvilágosodás ezt nem ismerte fel, amikor egyáltalán minden előítéletet lejáratott.” – írja ezzel kapcsolatban.[4]

Amit Burke, a racionalista „társadalommérnökséggel” szembe állítva politics of beauty-nak, vagyis a „szépség politikájának[5]” nevez nem más, mint az elengedhetetlen hatalmi eszköz, amellyel az a civilizált kormányzat él, amely a barbarizmus helyett a „csiszolódás” útját választotta. A jó művészhez hasonlóan – akinek bizony jótékonyan „be kell csapnia” a nézőt – a jó politikus is „kegyes csalást” hajt végre: esztétikai „fátylakkal” kell eltakarnia a hatalom puszta működésének nyers brutalitását.

A politika tehát ilyen felfogásban inkább művészet (art) mintsem tudomány (science), ahogyan a francia forradalom racionalistái szeretnék azt látni és láttatni. Nem olyan egyszerű és teljes mértékben az ész törvényei szerint működő tevékenység, amelyet bárki, aki elég szorgalmas hozzá valamiféle „szakkönyvekből” is elsajátíthatna: bizonyos fokú tehetség, érzékenység, intuíció is szükséges a műveléséhez. A hatalomgyakorlás nyersességének „átesztétizálásához” pedig éppen az arisztokratikusság, a társiasság (szociabilitás) szükséges, amelyet csak a „jó társaságban,” – vagyis a társadalom felsőbb osztályainak részére „fenntartott” – klubokban és kaszinókban, a művelt nyilvánosság fórumain lehet elsajátítani.

A társadalom hagyományos vezető rétegeinek „aurája,” a feltörekvő polgári rétegekre gyakorolt „kisugárzása” éppen az ehhez hasonló eszméken nyugodott. Roger Scruton szerint a királyt és a régi nagybirtokos arisztokráciát övező különös aura éppen onnan származott, hogy a vallásos hithez hasonlóan irracionális volt, mégis az ember alapvető igényét elégítette ki, amelyben jelenvalóvá vált a létezés misztikuma, a ráció számára megragadhatatlan oldala.[6]

A középkorból örökölt intézmények és formák, amelyek minden igazi konzervatív számára kedvesek: az arisztokraták címei, a rendjelek, történelmi kosztümök és „lovagi”szertartások, a lordok udvartartásának irracionális fényűzése – vagyis mindaz, amit a „szépség politikájának” nevezhetünk, jelenvalóvá teszi a történelmet és figyelmezteti a modern kor emberét arra, hogy nem csak racionális lény.

Ennek a politikai magatartásnak és gondolkodásmódnak a brutális végét hirdette meg a francia forradalom az elhíresült „hármas jelszó” nevében: inkvizítori dühvel támadva mindent, amit nem lehetett belepréselni egy absztrakt „ésszerűség” –néha bizony igencsak irracionálisnak mutatkozó – korlátai közé.

A “haladásba” vetett optimista hit azonban hamar az ellenkezőjébe váltott: tekintetbe vesszük, hogy 1792-től a „nagy félelem” időszakától kezdve, sokan forradalom korábbi hívei közül sokan – például Németországban Novalis vagy Schlegel, Nagy Britanniában Blake vagy Wordsworth – erősödő szkepszissel kezdték szemlélni az eseményeket, s nagyon kevesen tartottak ki eredeti álláspontjuk mellett.

A francia forradalom radikalizálódásával szinte „percre” pontosan beigazolódni látszottak a Burke által előre prognosztizált események: a forradalmak általános törvénye szerint először véres terrorba, majd katonai diktatúrába fulladt. Burke még életében talán igazolni láthatta gondolkodásának helyességét, míg a forradalom egykori támogatóinak többsége végül teljes mértékben kiábrándult. A következő idézet James Mackintosh-tól Burke egyik korábbi ellenfelétől és kritikusától származik:

(…) gyűlölöm, megtagadom s örökre elutasítom a francia forradalmat, egész véres történetével, förtelmes elveivel és mindörökre átkozott vezetőivel. Remélem, képes leszek lemosni azt a gyalázatot, hogy valaha csapdába estem s helyeseltem ezt az Isten és ember elleni összeesküvést, a világra mért legsúlyosabb csapást, az emberi történelem legnagyobb szégyenfoltját.[7]


[1] Molnár Attila Károly: Edmund Burke. 41.o.

[2] Horkay Hörcher Ferenc: A gentleman születése és hanyatlása. Helikon Kiadó, Budapest, 2006. 79-80.o.

[3] Lásd: J.G.A. Pocock: The Conservative Enlightenment and Democratic Revolutions: The American and French Cases in British Perspective

[4] Hans-Georg Gadamer: Igazság és Módszer. Osiris Kiadó, Budapest, 2003. 313.o.

[5] Lásd: Molnár Attila Károly: Edmund Burke. Századvég kiadó, Budapest, 2000. 124-149.o.

[6] Roger Scruton: Anglia, egy eltűnő ideál. Typotex Kiadó, Budapest, 2004..140-153.o.

[7] Edmund Burke Töprengések a francia forradalomról. Előszó. 73.o.

Category: Archívum
2009 - 2025 © Copyright Regnum!
Kik vagyunk, mit akarunk? | Felhasználási feltételek
Kapcsolat | Impresszum
© 2025 Regnum! Portál | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme
Sütik kezelése

A legjobb élmény biztosítása érdekében olyan technológiákat használunk, mint a sütik az eszközadatok tárolására és/vagy eléréséhez. Ha beleegyezik a sütik használatába, akkor olyan adatokat dolgozhatunk fel ezen az oldalon, mint a böngészési viselkedés vagy az egyedi azonosítók. A hozzájárulás elmulasztása vagy visszavonása bizonyos funkciókat működésképtelenné tehet.

Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}